Estrella Maarud bliver en del af Intersnack Group

w0iwhx5pt3thwajukja5.jpg

(Oslo og Düsseldorf, 24. maj 2014)

Intersnack Group GmbH & Co KG (“Intersnack”) og Herkules Private Equity Fund II (“Herkules”) har i dag meddelt, at de har indgået en aftale, hvor Herkules sælger Estrella Maarud (“Estrella Maarud” eller “Virksomheden”), som producerer snacks, til Intersnack for et ukendt beløb. Handlen er allerede afsluttet for de nordiske lande, og for de baltiske lande forventes den at afsluttes inden for et par uger på betingelse af, at den bliver godkendt af konkurrencerådet i Litauen.

Estrella Maarud er en førende producent og leverandør af mærkevareprodukter inden for snacks i de nordiske og baltiske lande, inklusive mærker som Maarud (nr. 1 i Norge), Estrella (nr. 1 eller 2 i Sverige, Finland og de baltiske lande) og Taffel (udfordrer i Danmark).

Virksomheden har en lang historie inden for produktion af førsteklasses snacks, og den begyndte at fremstille chips i 1936. Som følge af udskilning af koncernaktiviteter fra Kraft Foods blev virksomheden opkøbt af Herkules i oktober 2008, og den har derefter etableret sig som en selvstændig virksomhed efter at have gennemgået en omfattende proces, som Herkules stod bag, inklusive rekrutteringen af en ny ledergruppe. I dag tilbyder Estrella Maarud forbrugerne et komplet udvalg af snacks, inklusive chips, specialitetssnacks, bagte snacks og nødder. Produktionsanlæggene er beliggende i Disenå (Norge), Angered (Sverige) og Kaunas (Litauen), og hovedkvarteret er beliggende i Oslo. De seneste år har virksomheden haft et godt resultat med en salgsvækst på 7 % i både 2012 og 2013, og den har dermed klaret sig betydeligt bedre end de fleste af dens konkurrenter i den nordiske dagligvarebranche. I 2013 havde Estrella Maarud en årlig omsætning på € 130 mio. og beskæftigede ca. 430 personer.

Intersnack er en tværeuropæisk koncern med flere årtiers erfaring inden for snacks branchen. Virksomheden har oplevet en betydelig vækst gennem såvel intern vækst som adskillige succesrige opkøb. Sidste år opnåede koncernen en omsætning på € 2 mia. og beskæftigede mere end 8.000 personer. Som Estrella Maarud følger koncernen en multilokal forretningsmodel. Koncernen tilbyder en bred portefølje med mere end tyve lokale og nogle internationale mærker og dækker alle snackkategorier. Intersnack er stor tilhængere af lokalt entreprenørskab og produktion.

Som en del af Intersnack får Estrella Maarud mulighed for at drage yderligere fordele af vækstmuligheder og styrke sin førende stilling på virksomhedens kernemarkeder.

Maarten Leerdam, arbejdende bestyrelsesformand for Intersnack, siger: “Estrella Maarud er en virksomhed med gamle traditioner og ikoniske varemærker, der har skabt dominerende positioner på virksomhedens hjemmemarkeder. Intersnacks bestyrelse er glade for at kunne byde Estrella Maarud velkommen i vores koncern og ved, at virksomheden passer perfekt ind. Med denne enestående mulighed kommer vi ind på det store nordiske og baltiske snacksmarked med mere end 32 mio. forbrugere. Vi ser frem til at arbejde sammen med Estrella Maaruds eksisterende ledergruppe og medarbejdere og i fællesskab udnytte de vækstmuligheder, som de samlede forretningsaktiviteter tilbyder.”

Sverre Flåskjer, medejer, Herkules Capital, siger: "Vores ambition med investeringen i Estrella Maarud var at skabe en stærk snacks virksomhed. Sammen med ledelsen har vi implementeret vores tydeligt definerede planer om at øge omsætningen, styrke varemærkerne, forny og forbedre virksomhedens præstation. Vi har generhvervet vores stilling som den klart førende leverandør i Norge, den markedsledende position inden for franske kartofler i Sverige og stillingen som nr. 2 i Danmark. Virksomheden driver udviklingen af produktkategorien for vores kunder i de nordiske og baltiske lande og er klar til den næste fase i udviklingen takket være et industrielt ejerskab. Med dette salg har Herkules Private Equity Fund II fuldført endnu en yderst succesrig investering.”

Bjørn Pedersen, koncern direktør, Estrella Maarud, siger: "Herkules har spillet en aktiv og strategisk ejerrolle i Estrella Maarud, som alle hos Estrella Maarud er meget tilfreds med. Vi er glade for, at vi nu har Intersnack som ny industriel ejer, hvilket sikrer at vi kan fortsætte med at udvikle virksomheden yderligere. Vi ser frem til at være en del af en privatejet koncern med velkendte, lokale mærker, høj ekspertise og evnen til at udvikle nye produkter – og med forretningsmetoder, der minder meget om vores."

Herkules blev rådgivet af ABG Sundal Collier, Wiersholm og PWC. Intersnack blev rådgivet af Wikborg Rein og EY.

For yderligere information kontakt:

Herkules Sverre Flåskjer, medejer, Herkules Capital Tlf.: +47 48 11 04 66

Norgaard Mikkelsen